Expandmenu Shrunk


No to mam dylemat czy damy radę

Chciałabym napisać coś sensownego, ale nie potrafię. Do diety jeszcze całkiem nie przeszłam, bo żeby przejść musiałam się najpierw nastawić na nią sama. Potem muszę nastawić przedszkole, dziadków, którym ciężko wytłumaczyć, żeby nie dawać   dziecku nawet odrobinę chleba, a broń Boże owoca, ryżu, makaronu.Wprowadzić taką dietę jest naprawdę ciężko, kiedy dziecko większość czasu spędza w przedszkolu. I choć jestem gotowa poświęcić się dla tej diety, nastawienie moje ku temu jest pozytywne, to musi być spójność. Tak naprawdę mam ochotę wykrzyczeć, że mam już tego serdecznie dosyć. Chciałabym ugotować coś co Marika zje, poprosi o dokładkę i nie powie, że boli ją brzuch, nie powie, że śmierdzi, albo nie puści odruchu wymiotnego. Czy ja się tego doczekam – wierzę, że tak. Wierzę w pomocne działanie diety, gdyż sama długi czas stosowałam dietę i leczyłam swoje jelita z bdb efektem. Ostatnio mam ochotę spakować się i zabrać dzieciaki, zacumować gdzieś gdzie diabeł mówi dobranoc.

Dieta scd

Dieta specyficznych węglowodanów (SCD) jest dietą pozbawioną zbóż, laktozy i sacharozy.

Ze wszystkich składników pożywienia węglowodany mają największy wpływ na jelitowe mikroorganizmy (grzyby i bakterie), które uważane są za przyczynę zaburzeń jelitowych. Większość z tych mikroorganizmów potrzebuje węglowodanów do przeżycia. Dieta SCD polega na poważnym ograniczeniu dostępności węglowodanów dla mikroorganizmów jelitowych. Jeśli węglowodany nie są trawione, nie są przyswajane. Pozostają w jelitach, i sprzyjają mikroorganizmom do rozmnażania się. To prowadzi do tworzenia się kwasów i toksyn, które mogą uszkadzać jelita. Gdy bakterie namnożą się w jelicie cienkim, mogą zniszczyć enzymy na powierzchni ścian jelita, zapobiegające trawieniu i absorpcji węglowodanów. W tej sytuacji uruchamia się nadmierna produkcja śluzu, ponieważ jelita próbują „nasmarować się” z uwagi na podrażnienie spowodowane toksynami, kwasami i obecnością niezupełnie strawionych i przyswojonych węglowodanów.

Dieta SCD opiera się na zasadzie, żę określone wybrane węglowodany wymagające minimalnego trawienia są dobrze przyswajane i nie pozostawiają dosłownie nic do jedzenia mikroorganizmom jelitowym. Gdy mikroorganizmy zmniejszają się z powodu braku jedzenia, ich szkodliwe produkty uboczne również maleją. Dodatkowa ochrona jelit nie jest już potrzebne, komórki śluzowe przestają produkować nadmierne ilości śluzu, poprawia się trawienie węglowodanów. Dieta SCD poprawia złe przyswajanie, pozwala substancjom odżywczym wejść do układu krwionośnego i do komórek organizmu, przez co wzmacnia układ immunologiczny. Organizm chroniony jest przed dalszym słabnięciem, waga wraca do normy i ostatecznie cały organizm powraca do zdrowia.

Etap intro jest etapem wstępnym tzw. zagładzania i trwa 5 dni – dziecko je to śniadanie – kolacji. W momencie kiedy dziecko zje coś niestosownego wracamy do punktu wyjścia ;( Jeżeli dziecko jest uczulone na jakiś produkt wówczas nie wprowadzamy go do diety. Do  picia woda lub sok rozcieńczony. W Mariki przypadku nie będziemy  wprowadzać mleka również w tej diecie.

rosół z kurczaka: mięso z kurczaka mogą być skrzydełka, filet do tego dodajemy 10 marchewek, pietruszkę, 2 cebule zalewamy i gotujemy 4 godziny. Dobrze jest ugotować więcej i zamrozić. Seler i cebulę wyciągamy.

rosół ze zmiksowaną marchewką, rosół z kurczakiem i marchewką- mamy miksować i tak na przemian.

Placuszki z kurczaka (etap I)

Ugotowaną pierś kurczaka mielimy na gładko, dodajemy 3 jajka (zamiennik), ewentualnie ugotowane odciśnięte i przetarte warzywa. W malakserze wszystko dokładnie miksujemy. Smażymy na wysmarowanej olejem lub masłem klarowanym gorącej patelni. Tworzymy na patelni cienkie placuszki. Posolić delikatnie do smaku.

duszony kurczak, indyk, wieprzowina

 

Jak wprowadzić dietę na stałe?
Przed rozpoczęciem diety warto zatrzymać się i zastanowić się jak można zorganizować sobie czas, jak się przygotować, co zakupić, jakie produkty zgromadzić. Ważne jest to, aby decyzja o wprowadzeniu diety była świadoma. Należy zatrzymać się i przemyśleć wszystkie aspekty wiążące się ze zmianą.
WAŻNE:
1. Postawa rodzica: pewność siebie, brak poczucia „pozbawiania” dziecka pewnych przyjemności związanych z jedzeniem, spokojne zachowania, entuzjazm (możliwe że wprowadzona dieta okaże się największym lekarstwem – zdrowo i bezpiecznie), wytrwałość w działaniu, nie poddawanie się prośbom dziecka.
2. AKCEPTACJA diety i faktu, że może być na początku trudno. Wielu pacjentów określa potem dietę sposobem na życie i nie rezygnują z niej nawet po wyleczeniu jelita.
3. Najlepszy sposób wprowadzenia diety: zastosować u wszystkich członków rodziny – zabezpieczenie przed ekspozycją na niedozwolone produkty. Jeśli jednak nie ma zgody pozostałych członków rodziny na stosowanie diety – należy bezwzględnie zmniejszyć szanse sięgnięcia przez dziecko za niedozwolone produkty, np. sok nie SCD. Podstawa przyrządzanych posiłków dla rodziny może być taka sama – w pewnym etapie gotowania można rozdzielić potrawę i dostosować część do założeń diety SCD.
4. Pogorszenie zachowania oraz zmiana stolca jest dobrą oznaką w tej diecie. Oznacza to, że ona działa. Jest to etap „umierania” patogenów jelitowych, a przy tym uwolnienie toksyn. Warto sobie uświadomić, że złe bakterie i grzyby chcą przetrwać. Po tym etapie następuje poprawa i wyciszenie. Czas ten nie powinien być dłuższy niż 10 dni. Objawy tego zjawiska: objawy grypopodobne, nudności i wymioty, pobudzenie, drażliwość, zaburzenia snu, nadmierny apetyt (szczególnie na cukier), wysypka skórna, bóle głowy, inne.
5. Zmiana w sposobie żywienia, a szczególnie wprowadzenie zmian w rutynie, może być problemem dla wielu dzieci a autyzmem, dlatego warto (jeśli jest ku temu potrzeba) poświęcić kilka dni na wprowadzenie diety. Pamiętać należy o pewnej i entuzjastycznej postawie! Rozmowa z dzieckiem i wytłumaczenie dziecku, że zajdzie zmiana w żywieniu, może być i często jest ważna. Pomocna jest również pogadanka z dzieckiem na temat powodu dla którego wprowadzana jest dieta. Na początkowym etapie prowadzania diety warto użyć zachęcających dziecko do jedzenia potraw (wykorzystać atrakcyjne, dozwolone przepisy) oraz nagradzać dziecko za podjęcie próby zjedzenia nowych potraw (np. bajka, film, gra na telefonie, wycieczka, kino, naklejki do zbierania, magnesy na lodówkę, inne). Dobrze jest wprowadzić w domu przyjemną, pełną nadziei i podekscytowania z wprowadzenia diety atmosferę.
6. W trakcie wprowadzania diety ważne jest, aby zorganizować zajęcie dla dziecka. Warto zająć dziecko nowymi grami, filmami, aktywnością na dworze, itp. W tym czasie maluch może chcieć bardzo niedozwolonego jedzenia. Rodzice często wykorzystują ten czas na wycieczki, pikniki (dozwolone jedzenie pakujemy w termosy/ pojemniki).
7. Niektórzy rodzice wyznaczają pewien czas, przez który chcą prowadzić dietę – nie jest ona wymagana dożywotnio. Warto ten czas wyjawić głośno dziecku jako obietnica powrotu do ulubionych potraw w przyszłości. Często decyzja o dalszym stosowaniu diety podejmowana jest po 2latach.
8. W momencie napadu głodu, należy mieć przy sobie zawsze zapas „legalnego” jedzenia, na wszelki wypadek. Dziecko powinno wybrać produkty/ dania z tych, które są mu oferowane. Uwaga – nie można podtykać pod nos dziecku nowych produktów/ potraw w nieskończoność, kiedy odmawia wszystkich proponowanych. Dziecko nie może być górą, bo to stwarza niebezpieczeństwo podania ostatecznie nielegalnego pożywienia (np. z litości).
9. W momencie kiedy dziecko jest złe i nieszczęśliwe na diecie warto włożyć trochę więcej trudu, aby znaleźć przepisy na potrawy, które dziecko polubi.
10. Wg słów autorki książki „Breaking the Vicious Cycle” : w momentach zwątpienia warto pomyśleć o tym, że dieta której stosowania się podjęło, jest jedną z najzdrowszych diet na świecie, jedną z najbardziej skutecznych, a jej stosowanie i wytrwałość mogą przyczynić się do wyzdrowienia – widać zatem światełko w tunelu.

DOZWOLONE

RYZYKOWNE

ZABRONIONE

Mięso/ ryby:mięso (mrożone, świeże): wołowe, jagnięce, wieprzowe, drób, ryby; owoce morza, jaja, domowy jogurt*, ryby w puszce (zalane olejem lub w wodzie), wędzony bekon (boczek) dobrze wysmażony (chrupiący) – 1xtydzień przetworzone mięso: parówki, kiełbasy i wędliny zawierające niedozwolone składniki, ryba i mięso panierowane, ryba w puszce w sosie, mięso wędzone (jeżeli w procesie użyto cukru), konserwy mięsne, wszystkie produkty mięsne zawierające w składzie: sacharozę, skrobię, serwatkę w proszku, laktozę, zboża (pszenica, żyto, jęczmień, proso, sorgo, gryka, inne);
Mleko/ przetwory mleczne:wszystkie naturalne sery, tj. , ser suchy twarogowy bezlaktozowy, sery żółte: Asiago, Blue, Brick, Brie, Camembert, Cheddar (łagodny i średnio łagodny), Cheddar ostry, Colby, Edam, Gorgonzola, Gouda, Gruyere, Havarti, Limburger, Monterey (Jack), Muenster, Parmesan (bez dodatków), Port du Salut, Roquefort, Romano, Stilton, Swiss, mleko we wszystkich formach; niektóre sery zawierające wysoki poziom laktozy: ricotta, mozzarella, ser kremowy, feta, sery do smarowania; jogurty komercyjne, śmietana, maślanka, śmietanka, kefir, mleko zagęszczane,
Warzywa:świeże lub mrożone (bez dodatku cukru/ skrobi), karczoch, szparagi, buraki, suche nasiona białej fasoli, soczewicy, grochu łuskanego; brokuły, brukselka, kapusta, kabaczek, kalafior, marchew, selery, ogórki, bakłażan, czosnek, kapusta włoska, sałata, fasolka limeńska (świeża), grzyby, cebula, awokado, pietruszka, groszek zielony (świeży), papryka, dynia, dyniowate (np. patison), szpinak, pomidory, fasolka szparagowa, rzepa (wprowadzana po ZNACZNEJ poprawie), rzeżucha; surowe warzywa włączone do diety po ustaniu biegunki warzywa konserwowe w puszce/ słoiku, kukurydza, przetwory warzywne zawierające mąkę, cukier, laktozę, skrobię, inne niedozwolone produkty,  ziemniaki (w tym słodkie), pasternak, róża chińska, ciecierzyca, kiełki, soja, fasola mung, bób
Produkty zbożowe: pszenica, żyto, jęczmień, kukurydza, owies, gryka, proso, sorgo, orkisz, płatki zbożowe, pieczywo i produkty piekarnicze, mąka ze zbóż, inne odmiany zbóż, zarodki pszenne, amarantus, inne zboża, wodorosty, makaron, inne produkty skrobiowe, kus-kus, kasza manny, płatki owsiane, płatki śniadaniowe
Owoce:Świeże, mrożone (bez dodatku cukru), surowe lub gotowane, suszone, owoce w puszce/słoiku wyłącznie w swoim własnym soku, przetwory owocowe słodzone miodem, jabłka, , banany (dojrzałe z brązowiejącą skórką), morele, owoce jagodowe (poziomki, maliny, truskawki, jagody), czereśnie, wiśnie, kokos , niesłodzone wiórki kokosowe, daktyle (porozdzielane, niezawierające cukru), grejpfruty, kiwi, cytryny, limetki, mango, nektarynki, pomarańcze, papaja, brzoskwinie, gruszki, ananasy, ananas glazurowany (tylko gdy zawiera naturalnie występujące cukry), śliwki, suszone śliwki, winogrona, rodzynki, rabarbar, mandarynki melony, owoce suszone z dodatkiem siarczynów m.in. owoce suszone -osoby uczulone na siarczyny powinny wyeliminować te produkty, owoce w puszce/słoiku w syropie, przetwory owocowe z dodatkiem cukru, laktozy, czipsy owocowe z dodatkiem cukru, mąki lub syropu kukurydzianego;
Orzechy:migdały, orzech leszczyny, orzechy brazylijskie, laskowe, włoskie, nerkowca, gotowane kasztany jadalne, masło z orzechów ziemnych (czyste, bez dodatków), prażone orzeszki ziemne w łupince (po około 6 miesiącach diety – uwaga na skrobię dodawaną), mąka z orzechów, migdałów, orzeszki w panierkach cukrowych/mącznych/zawierających skrobię, prażone mieszanki orzechów solonych (gdy zawierają niedozwolone dodatki), mieszanki orzechowe (gdy zawierają niedozwolone dodatki)
Napoje/płyny: sok z pomidorów (jedynie z dodatkiem soli), sok z grejpfrutów/ pomarańczy (świeżo wyciskany lub pasteryzowany, ale nie wyprodukowane z koncentratów, bez cukru),  sok ananasowy w puszce, świeży, mrożony (bez cukru), napój jabłecznik (bez cukru), benzoesan sodu (jako częsty składnik napojów), świeżo wyciśnięty sok warzywny, słaba herbata/ bardzo słaba kawa (bez cukru, mleka, śmietanki), herbata miętowa, koktajle mleczne na bazie jogurtu domowego (z owocami, miodem), domowy jogurt*, pasta pomidorowa, sos pomidorowy, przecier pomidorowy, gotowe koktajle/ gotowe soki pomidorowe z koncentratów, sok pomarańczowy z rana (gdy aktywna jest biegunka – nasila problem), soki w kartonach, ziołowe herbaty (poza miętą pieprzową i zieloną), mleko, mleko w proszku, serwatka w proszku, białka mleka w proszku, laktoza, mleko acydofilne, maślanka, śmietana, jogurt (poza domowej roboty), mleko sojowe, kawa i herbata instant, substytuty kawy (zawierają słód),

One Response to No to mam dylemat czy damy radę

  1. Aniołki moje, Babcia „powraca z dalekiej podróży”. Myślałam, że już tym razem nie dam rady… DAŁAM !!! , bo Wy mi pomogliście. To najpiękniejszy podarunek, jaki w życiu otrzymałam .
    Jeszcze tylko troszkę, i będzie całkiem dobrze!! Moje „dzieci wirtualne” i wnuczęta cudowne..Dziękuję !!! Przytulam Was całym sercem…tak mocno, jak już potrafię. I …połykajcie niesmaczne lekarstwa, choć buźki się krzywią. Babcia dużo ich połyka i zdrówko wraca…Buziaczków miliony.



©2018   raindrops   Entries RSS and Comments RSS   Raindrops Theme  
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect. This site is protected by WP-CopyRightPro